کتاب وکتابداری
كتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.(مقام معظم رهبری) 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
]میزان رضایت شماازوبلاگ چقدراست؟






 

كتابخانه را زمانی دانشگاه مردم می خوانیم كه درهایش به روی مردم گشوده باشد و به خدمت مردم در آید . كتابدار به منزله گشاینده و باز نگهدارنده این درهاست . نقش حرفه ای كتابدار در هر نوع كتابخانه و در هر سطحی ، ایجاد تاْثیر معنی دا ر متقابل بین مردم و اطلاعات است . اطلاعات ، مفتاح پیشرفت است و كتابداران ، كارشناسان گرد آوری و اشاعه اطلاعات هستند یا باید باشند ، به همین دلیل است كه آنها از اهمیت ویژه ای برخوردارند . در این راه به ظاهر ساده ، مصائب و دشواری زیاد است . امكانات همیشه كم و كار ، طاقت فرسا و پر از مسئولیت است . بنابراین كتابدار باید از خصوصیات ویژه ای برخوردار باشد تا بتواند راه را با موفقیت به پایان برد . داشتن مهارتهای تخصصی و علمی كتابدار در این راه به تنهایی كافی نیست ، بلكه مقدم بر آن باید از خصوصیات والای انسانی و اخلاقی برخوردار باشد.

منابع كهن ایران ، حاكی از وجود كتـــابداران اهل ذوق است . از محتوای متون می توان استنباط كرد كه انتخاب كتــابدار برای كتابخــانه های كهن ایران بر اساس دانش و فضل فردی آنان بوده است . وجود كتابداران فاضل مانند : ابن مسكویه ، یحیی بن علی ، معروف به خطیب تبریزی ، خواجه نصیر طوسی و مانند آنها نشان می دهد كتابداری دارای قدر و ارزش بسیار بوده است و جز صاحبان فضل و دانش در راْس آن نمی نشسته اند.

در آئین نامه ای كه برای پرورش عده ای كتابدار در سال 1316 صادر شد ، داشتن گواهی نامه از طرف رئیس آموزشــگاه یا رئیس معارف هر محل ، مشعر بر حسن اخلاق و ذوق كتابدوستی و حسن خط و سلامت چشــم و ارتباط با مردم نیز مد نظر است .

 عشق و احترام به مردم اساس است و بر پایه آن ، اعتقاد و ایمان به كار به وجود می آید . همه چیز باید در این قالب قرار گیرد و الا رنگ و بوی متظاهرانه و تصـــنعی به خود میگیرد . كتابداری، حرفه است كه از انزوا گــــزینی به دور است بنابراین كتابـــــداران نه تنها به مقدار زیادی با مراجـــعان كار می كنند بلكه تمام ساعات شغلی خود را بین مردم میگذرانند . مردم دوستی ، صفتی است كه علاقمندی كتابدار را به مردم به عنوان افراد انسانی و نه فقط جویندگان اطلاعات نشان می دهد.

كتابدار باید قادر باشد با فروتنی و بدون چشم داشت به مردم عشق بورزد و گرنه بهتر است رنج كتابدار شدن را متحمل نشود ، چرا كه كاری بس یكنواخت و خسته كننده به نظر خواهد آمد.

كتابدار همه روزه غرق در جزئیات و ویژگیهای خاص سازمانی خود و جریان منابع اطلاعات است كه ممكن باعث ایجاد حالتی جدی شود و همین جدی نمودن است كه مراجعه كننده را دلسرد می كند . شوخ طبعی فشار عصبی را تخفیف می دهد ،می تواند حداقل برای چند لحظه ، نگرانی را فرو نشاند و كتابدار و مراجعین را در حالتی آرام قرار دهد . البته این شوخ طبعی باید به طرزی غیر موهن متوجه خود كتابدار ، نظام كتابخانه یا موقعیت خاص باشد . كتابدار می تواند بدون شوخ طبعی نیز كتابدار با لیاقتی باشد ولی كتابدار ماهر در پاسخگویی همیشه از شوخی استفاده می كند . بنابراین یكی از صفات كتابدار خوب ، شوخ طبعی است .

خوشرویی یكی دیگر از خصوصیات كتابدار است . در برخورد با مردم تنها با خوشرویی است كه ممكن است راه به جایی برد . ملایمت و برخورد انسانی ، باعث دلگرمی و تمایل بیشتر مراجعه كننده به استفاده از كتابخانه می شود . كتابدار باید همانند یك دوست با همه ارتباط برقرار كند و به همه یاری رسانده و از روحیه همكاری بالایی برخوردار باشد.

 كتابدار باید متعهد باشد و در پاسخگویی به پرسشها سماجت به خرج دهد و دسترسی آسان را امكانپذیر سازد . او باید مجموعه اش را مثل كف دست بشناسد و تا آنجا كه ممكن است كتایهای كتابخانه خود را خوانده باشد تا بتواند بدور از تعصب ، مسائل را تجزیه و تحلیل كرده و با اعتقاد و اتكاء به نفس و بدون هراس تصمیم گرفته و اجرا كند. كاركنان كتابخانه باید به فلسفه خدمت به استفاده كننده ایمان داشته باشند و آن را دنبال كنند . در هر شرایطی برای خدمت به مردم باید مشتاق ، مبتكر ، دقیق و با پشتكار بوده ، انتقادپذیری و تواضع را از یاد نبرند.

حافظه خوب نیز یكی از خصوصیات مورد نیاز كتابدار است . در واقع حافظه بعنوان ظرفیت ذخیره اطلاعات ، چیز خوبی است اما بیاد آوردن سریع منابع مربوطه اهمیت بیشتری دارد . فقدان تمركز حواس ، بزرگترین مانع حافظه در حین پاسخ به مراجعه كننده است . صرفنظر از اینكه كتابدار چه نوع حافظه ای دارد ، لازم است كه با دقت به مراجــعین گوش فرا دهد تا آنچه را بخاطر می ســــپارد درست و دقیق باشد .

 هیچ چیز برای مراجع ناراحت كننده تر از این نیست كه احساس كند ، كتابدار فقط حرفهای او را می شنود اما به آنها گوش نمی دهد .

صبوری و پایداری نیز صفاتی است كه نتیجه مطلوب ببار می آورد . كتابدار باید در برخورد و پیگیری پرسشها صبور باشد و از انرژی و استقامت جسمانی برخوردار باشد . بدون انرژی و بنیه قوی ، دشوار است كه بتوان استاندارد ارائه خدمات را در سطح بالایی نگهداشت . او باید همیشه در دسترس بوده ، مؤدب ، كمك رسان و مایل به ارج نهـادن به آراء و نظرات دیگــران باشد و این بر خـــلاف آن است كه بعضی از مردم خیال می كنند كه كتابداران با كار در محلی ساكت و آرام وقت زیادی برای مطالعه در اختیار دارند !

 قوه تخیل و خلاقیت و تكاپوی ذهنی و قابلیت تشخیص نیازهای اطلاعاتی مراجعه كننده و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مراجعه كننده از الگوهای برنامه های آموزشی كتابداری یونسكو است .

 كتابداران باید نسبت به پیشه خود احساس غرور كنند آنان باید بدانند كه هر حرفه ای كه جدی گرفته شود ، می تواند میئولیت آفرین باشد . خشنودی و رضایتمندی مراجعان ، كامیابی نهایی حرفه كتابداری است و استفاده كننده باید شخصیت برجسته و درخشان كتابدار را احساس كند .

 با داشتن این خصوصیات ، كتابدار می تواند در هر شرایطی ، حتی از میان چهار دیواری محقری در یك روستای دورافتاده ، فضل و معرفت را به درون جامعه اش انتقال دهد ، چرا كه رسالت كتابدار و دلیل وجود كتابخانه مانند هر نهاد فرهنگی دیگر كمك به اعتلای فرهنگ و دانش جامعه است .




[ پنجشنبه 29 خرداد 1393 ] [ 03:35 ب.ظ ] [ میثم حسینی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


باسلام این وبلاگ درسال 1392ایجادوهدف ازایجادآن خدمت به عزیزان وعلاقه مندان به کتاب وکتابداری است امیدوارم موفق وسربلندباشید.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

فال انبیا
فال انبیا

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic